Hahah... pasal Junior

Asalamualaikum dan salam sejahtera...

wooott~~~ dah lame dah aku x menulis dalam blog ni.. maklumlah bz sket. ekeke... Baru-baru ni aku dah kembali untuk online semula.sekarang aku sedang bercuti selamat tamatlah aku sebagai pelajar tahun pertama sebagai student Applied Biology sesi 2011/2012 di Universiti Sains Malaysia..mungkin aku x tahu nak menulis dengan nak mula macam mana..tapi aku memilih untuk bermula dengan post ini :

Screen capture group Pure & Applied Bio(2012/2013)

Muheheh.. 2 sem dah berlalu dan maknanya aku bakal menerima beberapa Junior dalam bidang aku.. kalau ramai perempuan tu biasalah. Kos Biology.. aku dan sahabat aku yang lain mengalu-alukan kehadiran mereka.. mereka datang daripada pelbagai cara antaranya melalui matrikulasi KPM, Diploma ataupun Asasi.

Setakat ni aku baru nampak bayangan seramai 40 orang junior dalam kedua2 kos Pure & Applied Biology bagi sidang depan.. aku rase ramai lagi yang tak masuk ke group ni. ape2pun harapnya dapat lah seramai yang mungkin mengenai junior2 ni.. baru meriah sket kos aku. hehe

Pelbagai telatah adik2 ni boleh dirakam semasa dalam perbualan Group ni.tapi kira okayh lah korang sporting. x macam kita orang dlu.. habes sampai tunggang langgang kesemuanya dalam group..mana yang terlampau menonjol itu akan selalu diingati.

ermmm... Kos Biology sebenarnya merupakan kos yang susah jugak di USM ..maklumlah bidang sains kan. Btw, hendak seribu daya. x hendak seribu dalih..Kos biologi kt USM terbahagi kepada dua sebenarnya : Biologi Tulen mahupun Biologi Gunaan.Biologi tulen mempunya 3 major iaitu : Zoology,Microbes dan juga Botany. Manakala, bagi bidang Biologi Gunaan terbahagi kepada lima : Biotech,Agrobiology,Vector n Parasite ,Aquatic dan juga Enviromental Biology.. semua bidang ni ade pro dan cons.. tapi ok je semua.MENARIK ! . heheh

Mungkin ramai yang tertarik untuk masuk USM atas beberapa faktor antaranya :
1.Jarak
2.Kemudahan
3.Status USM sebagai Universiti APEX
4.Ranking University
5.Kos Sara Hidup
6.tak nak bazirkan RM 40.00 yang digunakan untuk masuk ke USM
7.memang niat nak masuk ke USM
8.mendapat pilihan yang diminati
9.pesanan ibu bapa mahupun guru
10.mendapat dorongan senior
11.mahu mencatat sejarah di USM
12.membawa diri
13.dan lain2
**ni ape yang aku pikir je.. jgn marah.hehe

Kami sebagai seniorita menjalan fungsi untuk membantu adik-adik ni dalam sebarang kekeliruan yang timbul antaranya tetang subject dalam tahun satu ataupun pilihan major..tiada niat lain, sekadar membantu. hehehe.alhamdullilah.

Pesanan untuk adik2 or junior nanti :
Belajar lah rajin,wat perancangan yang betul ye, Jangan terlampau aktif dalam persatuan.Boleh join banyak persatuan tapi pandai2 lah bawa diri dan pandai bahagikan masa.. rajin2lah study..laptop bukannya untuk melihat movie atau bermain games. tapi gunalah untuk menelaah pelajaran.tngok2 lecture note ke. google info berguna ke. eh eh ? (pesanan kat diri yang mnulis ni juge)

sekian terima kasih


Facebook Twitter RSS